Po rozpatrzeniu licznych poprawek Senatu w dniu 12 maja Sejm RP przyjal ustawe dotyczaca refundowania leków, srodków spozywczych oraz wyrobów medycznych. Zastanawia jednak fakt, ze podczas prac senackich, sejm zmienil zdanie akceptujac rozwiazania proponowane przez spoleczenstwo.
Na pochwale zasluguje sama forma pracy i debaty nad ustawa Senatu. Calosc rozpatrywano bez pospiechu, przeprowadzano liczne konsultacje z komisjami zdrowia, ustawodawcza i narodowa na podstawie opinii Biura Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu na temat zgodnosci z Konstytucja. Ustawa teraz trafi do Prezydenta RP, który moze ja zawetowac, odeslac do Trybunalu Konstytucyjnego badz tez podpisac.
Stanowisko BCC
BCC skierowalo do Prezydenta Bronislawa Komorowskiego wniosek o rozpatrzenie ustawy w trybie prewencyjnym przez Trybunal Konstytucyjny.
Podczas prac parlamentarnych, glównie w Senacie RP zostalo przyjetych kilka poprawek postulowanych przez BCC i strone spoleczna takich jak usuniecie zapisu dotyczacego 3% podatku refundujacego, podzialu ogólnego ryzyka oraz ograniczenia paybacku do 50 %, warunków zawierania miedzy NFZ a aptekami umów refundacyjnych, wprowadzania etapami wysokosci marzy hurtowej, ogólnego sposobu egzekwowania naleznosci oraz nakladania administracyjnych kar oraz mozliwosci i trybu odwolania sie przez osobe prowadzaca apteke od decyzji pokontrolnych NFZ oraz Inspekcji Farmaceutycznej
Zmieniono takze przepisy dotyczace zawierania umów miedzy lekarzami a NFZ w zakresie wypisywania leków refundowanych. Dla przedsiebiorców niezwykle istotne jest to, ze zostal z ustawy usuniety zapis dotyczacy 3% podatku refundacyjnego, poniewaz byl on sprzeczny z Konstytucja.
Dzieki ustawie dojdzie to licznych i istotnych zmian w systemie dystrybucji lekarstw, co wplynie znacznie na relacje miedzy rynkiem aptecznym a podmiotami dzialajacymi w branzy farmaceutycznej, prawdopodobnie wywolujac skutki spoleczno- ekonomiczne.
Przepisy wejda w zycie w dniu 1 stycznia 2012 roku, jednak juz teraz przedsiebiorcy sa zmuszeni podjac szereg decyzji dotyczacych ich funkcjonowania w nowym, obowiazujacym systemie. Decyzje te dotycza ustalenia cen leków refundowanych praz uksztaltowaniu zupelnie nowych relacji z hurtowniami oraz aptekami.
Mimo wprowadzonych zamian, ustawa wcale nie zostala zupelnie w pelni poprawiona w kwestii jej zgodnosci z Konstytucja RP. Istnieja calkiem realne obawy, ze ustawa uderzy nie tylko w wolny rynek, ale takze w pacjentów. Prosba BCC o skierowanie ustawy do Trybunalu Konstytucyjnego jest caly czas aktualna, poniewaz zawiera ona przepisy zezwalajace na ingerencje panstwa w system refundacji na rynku leków. Nie ulega watpliwosci, ze wprowadzenie sztywnych marz oraz cen na leki refundowane a co za tym idzie zakaz reklam punktów aptecznych i aptek jest calkowicie sprzeczny z obowiazujacymi w Polsce zasadami wolnego rynku i prowadzenia swobodnie dzialalnosci gospodarczej.
Dotycza one zupelnie nowych regulacji oraz barier prawnych i administracyjnych, wprowadzenia sztywnych marz, które naruszaja swobode gospodarcza i konkurencyjna, okreslenia limitu na refundacje leków w wysokosci 17% oraz systemu kar nakladanych na przedsiebiorców, zupelnie nieadekwatnych do szkodliwosci spolecznej popelnionego czynu.
Czy ustawa doprowadzi do wzrostu cen leków, ograniczy ich dostepnosc i znacznie pogorszy warunki funkcjonowania rynku leków oraz przedsiebiorców w branzy farmaceutycznej? Czas pokaze.